A városban fuvarozni mindig egy kicsit kompromisszumok kereséséről szól. Nem az a kérdés, hogy mennyi árut tudsz elvinni egyszerre, hanem hogy be tudsz-e állni a kapu elé, nem szólnak-e rád a szomszédok, nem kell-e háromszor körbejárnod a háztömböt parkolóhelyért, és hogy a kiszállítás végén nem került-e túl sokba az egész művelet. Egyre több vállalkozás jut el oda, hogy nem a nagyobb, hanem a célra tervezett, csendes, városra optimalizált jármű hozza a legjobb számokat. Ebben a közegben teljesen logikus, hogy előkerül az elektromos kisteherautó mint megoldás: kis helyigény, alacsony zajszint, jól tervezhető üzemeltetés.
Városi környezet, másik játékszabály
A belvárosi és belső kerületi útvonalak nagy része nem hosszú. A fuvarok inkább szakaszosak: 2–5 kilométerek, sok megállással, rövid lerakással. Ilyenkor a nagy teherautó egyszerűen kényelmetlen. Forgalmat tart fel, nehéz megfordulni vele, és gyakran felesleges is a kapacitása. A kisebb, kompakt jármű viszont simán beáll egy szűk utcába, nem foglal fél parkolót, és ha a címzettnél csak öt perced van, abba ténylegesen belefér az áruátadás. A város üzemeltetői és az üzlettulajdonosok is ezt a típusú fuvarost szeretik: gyorsan jön, csendben elmegy, nem szervez köré felvonulást.
A költségek máshogy oszlanak el
Ha csak a vételárat nézed, könnyű legyinteni, hogy „a villany drága”. Csakhogy a városi felhasználásnál a teljes birtoklási költség számít. A rövid utak, sok megállás és a telephelyi éjszakai töltés együtt olyan képletet adnak, amelyben az energia költsége kiszámíthatóbb lesz, mint a hagyományos üzemanyagé. Nincs olajcsere, kevesebb a kopó alkatrész, a fék lassabban használódik, mert sok az energiavisszanyerés. A szervizperiódusok is stabilabbak. Ha ehhez hozzáadod a városi behajtási vagy parkolási kedvezményeket, illetve azt, hogy egy halk, tiszta járművel bátrabban tudsz reggeli vagy esti kiszállítást vállalni, máris más képet mutat a gazdaságosság.
A legjobb, ha útvonalalapú számítást készítesz. Nézd meg egy hétre vagy hónapra, mennyi a napi kilométered, hány megállás van, mennyi időt töltesz rakodással, és mennyi az alapjárat. Ezekre rá tudod vetíteni a várható energiafogyasztást, és megkapod, ténylegesen mennyibe kerül egy kör. A városi fuvarban a kiszámíthatóság már önmagában pénz.
Csend, amiért nem szólnak
A városlakók türelme véges. A hajnali dízeles rakodás, a sok tolatás, a motorhang könnyen panaszhoz vezet. Egy csendes, korszerű járművel viszont feszesebb idősávokat tudsz kijelölni, mert nem zavarod a környéket. Ez különösen fontos olyan útvonalaknál, ahol éttermek, hotelek, belső udvarok, sétálóutcák érintettek. A partner szemében ez nem részletkérdés, hanem szolgáltatási színvonal: akkor jössz, amikor mondtad, és nem csinálsz zajos jelenetet a vendégek előtt. A csend ráadásul kommunikálható is — a fenntartható kiszállítás ma már nemcsak „jól mutat”, hanem tényleges versenyelőny.
A raktér okosabb is lehet
Sokan attól tartanak, hogy a kisebb járművel csak kevesebb árut visznek ki. Ez nem feltétlenül igaz. A városi logisztika akkor működik jól, ha a rakteret nem „bedobáljuk”, hanem rendszerezzük. Polcok, rekeszek, rögzítési pontok, címek szerinti szekciók — ezek mind gyorsítják az áruátadást. Ha a sofőr tudja, hogy a harmadik megálló csomagja a jobb oldali felső rekesz, nem fog percekig túrni. A kevesebb turkálás kevesebb idő, a kevesebb idő pedig több cím egy nap alatt. Így lesz a kisebb kapacitásból mégis jó kihasználtság.
Telephelyi töltés mint működési alap
A városi kiszállítások többsége naponta hasonló hosszúságú. Ezt ideális telephelyi töltéssel kiszolgálni: este visszaáll a jármű, rácsatlakozik, reggel indulás előtt tele van. Nem kell minden nap publikus töltőt keresgélni, nem kell külön ember, aki ezzel foglalkozik. Ha több járműved van, egy egyszerű terhelésmenedzsment-rendszerrel ütemezni is tudod a töltést, hogy ne egyszerre terheljék meg a hálózatot. A működés így lesz láthatóan rendezett.
A sofőr mint hatékonysági tényező
A kisebb, kényelmesebb, jobban átlátható járművekben a sofőr kevésbé fárad, és ez a városi forgalomban azonnal meglátszik. Kevesebb koccanás, kevesebb járdaszegélynek húzás, kevesebb ideges manőver. Egy városi fuvarnál a hibák döntő része a sietésből és a rossz rálátásból jön. Ha a jármű kompakt, jó a kilátás, és nem kell állandóan azon izgulni, hogy elférsz-e, javul a teljesítmény is. A kevesebb kárköltség és biztosítási ügyintézés szintén a működési költség oldalán jelenik meg.
Fenntarthatóság és ügyféligény
Az ellátási lánc szereplői — különösen a nagyobb, nemzetközi cégek — egyre gyakrabban kérdeznek rá, hogyan történik a kiszállítás. Nem biztos, hogy rögtön CO₂-kvótát szeretnének számolni, de azt igen, hogy létezik-e kevésbé terhelő megoldás. Ha te azt tudod mondani, hogy városi útvonalakon csendes, lokálisan emissziómentes járművel dolgozol, az a tárgyalóban is jól hangzik. Nem csak marketing, hanem megfelelés: egy tendernél ez lehet az a plusz, ami miatt nem kerülsz hátrébb.
Gyors döntést segítő kérdések
Érdemes magadnak feltenni néhány nagyon gyakorlati kérdést:
-
A napi átlagos útvonal belefér-e egy éjszakai töltéssel kiszolgált hatótávba?
-
Van-e a telephelyen olyan pont, ahol kényelmesen lehet tölteni?
-
A címzettek jellemzően szűk, parkolásra érzékeny helyen vannak-e?
-
Van-e olyan időablak, amikor csendes járművel előnyben lennél?
-
Tudod-e a fuvarjaidat úgy szervezni, hogy a kisebb kapacitás ne okozzon plusz fordulót?
Ha ezekre többnyire igen a válasz, akkor a csendes, városra szabott fuvar járműoldalon is indokolt, nem csak elméletben.
Rövid működési tételek a végére
-
Városi fuvarnál a manőverezhetőség érték.
-
A telephelyi töltés tervezett működést ad.
-
A halk működés több elérhető idősávot jelent.
-
A jól rendszerezett raktér kompenzálja a kisebb méretet.
-
A sofőr fáradtsága tényleges költség, nem csak HR-téma.
Ha a napi fuvarjaidat ilyen szemmel nézed, látszik, hogy a „legokosabb választás” gyakran nem a legnagyobb, hanem a leginkább városképes jármű. Az üzemi számok ezt később vissza is igazolják.
Fotó: freepik
