Tíz éven túl az autó már komolyabb karbantartást igényel. A gumik tömörebbek, a műanyagok ridegebbek, a tömítések fáradtabbak, a vezetékek oxidáltabbak. A jó hír az, hogy egy kis odafigyeléssel még hosszú évekig kulturáltan, olcsón és biztonságosan használhatod.
A fékfolyadék fontossága
A fékfolyadék nem olaj, hanem higroszkópos folyadék, ami idővel vizet szív magába. Ettől csökken a forráspontja, hosszú lejtőn vagy intenzív fékezésnél fel is forrhat, a pedál besüpped, a fékhatás gyengül. Általános ökölszabály a kétévenkénti csere. DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 egymással keverhető glikolbázisú folyadékok, a DOT 5 szilikonbázisú, nem keverhető a többivel. Ha sötétbarna, ha nyúlós, ha rég nem volt piszkálva, nem kérdés, mehet az új. ABS-es autóknál a csere néha légtelenítő funkciót igényel diagnosztikai eszközzel, ezt vedd számításba. Ha elmarad, akkor idővel az ABS kocka javítás kerül sorra, amihez legjobb, ha az abskockajavitas.hu oldalt keressük fel.
Éves nagyellenőrzés, ami tényleg számít
• Fékek és futómű: csúszkák kenése, kézifékbowden mozgása, porvédők épsége, tárcsa és betét állapota, lengéscsillapítók szivárgása, gömbfejek és szilentek repedései.
• Hűtőrendszer: fagyálló koncentráció, szín, szint, csövek felpuhulása, vízpumpa szivárgásnyomai, termosztát nyitási kedve.
• Motor: olaj és szűrő csere évente vagy 10–15 ezer km, levegőszűrő, gyertyák állapota, PCV szelep mozgékonysága, szíjak repedései.
• Váltó és hajtás: automata váltónál óvatos részleges olajcsere 60–80 ezer km körül, kéziváltónál és differenciálműben gyártói szerinti olaj, szimeringek nedvesedése.
• Elektromosság: testkábelek oxidációja, generátorszíj feszessége, akku terheléses teszt, vízelvezetők tiszták legyenek, mert kárt tesz a pangó víz.
• Karosszéria: küszöb, emelési pontok, hátsó ívek, fékcsövek rozsdája. Időben kezeld, még a lyuk előtt.
Melyik folyadékot mikor?
Motorolaj évente, fékfolyadék kétévente, hűtőfolyadék 4–5 évente vagy specifikáció szerint, kormányszervó sok autónál elfeledett, mégis hálás 4–5 évente, kézi váltó olaja 80–120 ezer km, automata részleges cseréje 60–80 ezer km ritmusban. A kuplunghidraulika sokszor közös a fékfolyadékkal, cserénél ez is megújul.
Gumik, amik megöregszenek álló helyükben is
A DOT-szám mesél. Hat–nyolc év felett csere javasolt, hiába szép a mintázat. Nézd a pótkerék korát is, meg fogsz lepődni.
Apróságok, nagy különbségek
Az ablaktörlő gumi filléres, mégis életmentő. A zárak és sínben futó ablakok szilikon spray után hálásak. A tetővízcsatornák tisztítása megakadályozza, hogy az elektronikád uszodává váljon. A kipufogó felfüggesztő bakok elszakadva rezonanciát és törést hoznak.
Fékfolyadék csere röviden, érthetően
Meleg motornál sose nyisd a tartályt. Védd a fényezést, mert a folyadék maró. Csere közben mindig teli legyen a tartály. Távolról közelítve légteleníts, amíg tiszta és buborékmentes folyadék jön. Ha bizonytalan vagy, inkább bízd szakemberre. A régi folyadék veszélyes hulladék, vidd gyűjtőhelyre.
Ha ezt a rutint tartod, a tíz pluszos autód nem csak átmegy a műszakin, hanem öröm lesz vele menni. Az igazi titok az, hogy nem hagyod felgyűlni a problémákat.
Kép forrása: freepik.com